Dina fraktalternativ – välj själv vad som passar dig

Winefinder levererar rikstäckande genom våra samarbetspartners Airmee, Best och Bring. Vilken av dessa transportbolag du kan anlita beror på var i landet du bor. Det framgår i vår kassa innan du fullföljer din beställning.

Beställer du senast tisdag så kan du få leverans redan från torsdag kväll. Lokala avvikelser kan förekomma, i kassan får du veta exakt när du kan få din nästa beställning.
Läs mer om "När och hur får jag mitt vin" här nedanför.

 

Dina fraktalternativ – välj själv vad som passar dig

Hemleverans

De transportbolag som vi samarbetar med transporterar för din räkning ditt vin hem till dig. De levererar dina viner ända hem till din dörr på en tid (dag- eller kväll) som du väljer. Beroende på vilket transportbolag du väljer varierar fraktkostnaden. Du kan se din fraktkostnad i kassan innan du fullföljer din beställning. Med hemleverans får du den snabbaste leveransen.

Hämta på valfri Best Transport-depå – 0 kr

Du kan välja att själv hämta din försändelse på din närmaste Best Transport-depå helt kostnadsfritt. Hitta din närmaste Best Transport-depå här. Vid hämtning på Best Transport-depå kan du få de snabbaste leveranserna 

När och hur får jag mitt vin:

De transportbolag du kan välja att anlita för din leverans levererar dina viner en gång i veckan:

  • Beställer du senast tisdag, så kan du få du din leverans från torsdag.
  • Du väljer den dag och tid som passar dig i kassan när du lägger din beställning. Det går alltså bra att välja en senare dag och tid om du vill.
  • Beställ online, välj leveransdag och få avisering via SMS när ditt paket är redo att levereras eller hämtas upp.

Hur väljer jag leveranssätt och tid?

Leveranssätt och tidpunkt väljer du i kassan. Vilka alternativ som är tillgängliga för just ditt postnummer framgår när du lägger din beställning i kassan.

De transportbolag du kan välja levererar både dag och kvällstid, lite beroende på var du bor. Använd den bokningskalender som du får upp i samband med beställning och välj en dag och tidpunkt som passar dig. Är du ute i god tid kan du välja ett datum många veckor fram i tiden om du vill.

På din orderbekräftelse och faktura så står det fraktbolag du beställt transporten från, din valda leveransdag och tid utskriven. Dubbelkolla att det blivit rätt – om inte kontakta oss på hemleverans@winefinder.com.

SMS-avisering

För att du inte skall glömma din leverans så skickar transportbolaget dig ett SMS när ditt paket är redo att levereras. OBS! Gäller endast kvällsleveranser.

Har du frågor kring din leverans?

Se var din order befinner sig och hur du kontaktar oss här (detta kräver att du loggar in på winefinder.se).

Semester, flytt till sommarstugan? Nu även leverans till sommarstugan inkl. Stockholms skärgård.

Äntligen är nu sommaren här och i och med det flyttar många av oss ut till våra sommarstugor för att spendera semester och annan ledighet. Härlig nog kan vi informera om att ni inte missar möjligheten att fortsätta beställa kvalitetsvin levererat ända fram till din dörr. Winefinder levererar nämligen även till sommarstugor och till öar i Stockholms skärgård. Enklare kan det ju inte bli, eller hur?

Nedan har vi sammanställt hur ni går till väga för att se till att ni enkelt och smidigt får vinet levererat till sommarstugan.

  1. När du är klar med din varukorg och går till kassan anger du först din e-postadress och ditt ordinarie postnummer under Dina uppgifter, om detta inte redan är förifyllt. Om dina uppgifter inte kompletteras automatiskt fyller du själv i din ordinarie adress.
  2. Under Dina uppgifter väljer du att ändra LeveransHär fyller du i din önskade leveransadress och bekräftar ändringarna.
  3. Nu har du lagt till en ny leveransadress och du kan välja rätt budfirma för leveransen. Slutför sedan din beställning genom att klicka i Winefinders köpvillkor och Gå till betalning.

När din beställning är slutförd kan du kontrollera leveransadressen i din orderbekräftelse

Om något fel uppstått är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig att korrigera adressen. Vid leverans är det viktigt att någon över 20 år finns på plats att ta emot leveransen. 

 

Legitimation obligatoriskt

Oavsett om du beställt att transportbolaget ska leverera hem eller om du hämtar dina viner på något av transportbolagens utlämningsställen, så behöver du, eller någon annan som är över 20 år, ta emot och kvittera leveransen.

Tar du emot vinet själv så måste du uppvisa giltig legitimation. Om ett bud hämtar upp ditt vin på något av transportbolagens utlämningsställen så måste både ditt och budets legitimation visas.

Vänligen ha överseende med att transportbolagens bud och ombud kräver legitimation, även om du är klart över 20 år. Detta är för att försäkra sig om att verkligen följa svensk lagstiftning, samt att se till att verkligen alla får rätt viner.

 

Betalning

Klarna

Våra allra flesta betalningar hanteras av Klarna. Där kan du betala med Klarna checkout, faktura eller överföring från din internetbank.

Kortbetalning

För vissa produkter, eller om du har pengar på ditt vinkonto hos oss alternativt betalar med ett presentkort, så betalar du tills vidare med kort eller faktura i vår gamla kassa.

Vi erbjuder betalning med Visa, Maestro, Mastercard och Eurocard och American Express. Gå in på Mina Sidor och lagra dina kortuppgifter hos Swedbank Pay vid ditt nästa köp så slipper du krångla med bankdosor och säkerhetskoder framöver. Du kan spara dina kortuppgifter i kassan när du lägger din beställning, eller lägg in det här.

Faktura

Betalar du via Klarna så är betalningstiden normalt 14 dagar. På manuella fakturor från Winefinder gäller 10 dagars betalning.

Autogiro

Via Autogiro så utförs dina betalningar till oss automatiskt på förfallodagen. För dig som vill ha ett vinabonnemang så kan detta vara en tryggt och säker lösning. Inga pengar dras utan att du vet om det – du aviseras i god tid via vår faktura. Du kan alltid stoppa en betalning om något inte stämmer. Du slipper knappa in OCR-nummer eller fylla i blanketter varje gång du ska betala och du riskerar ingen dröjsmålsränta eller förseningsavgift. Du anmäler dig till Autogiro genom att fylla i och returnera anmälningsblanketten till oss (länk till autogiroblankett). Vi tar hand om resten.

OBS! Vi utför alltid kreditkontroll för Autogiro.

Leverans och betalning av förbeställningar

För vissa populära och eftertraktade viner möjliggör vi förbeställning av vinet. Dessa beställs och betalas alltså nu, men har en senare leveranstid via våra leveranspartners. Du kommer att debiteras inom fyra dagar efter din beställning, därefter skickas en orderbekräftelse som värdebevis på ditt köp. Vinerna skickas till dig så fort de finns i lager.

Om vinet är ett förbeställningsvin så framgår detta på vinets presentationssida.

Leverans av primörviner?

Primörviner levereras längre fram i tiden och ligger kvar på fat på slotten tills vinerna levereras till Winefinders skattefria lager i Danmark där de förvaras för din räkning.

Önskar du hemleverans via transportbolaget av dessa viner i framtiden så faktureras svensk moms, alkoholskatt och ev. frakt separat inför hemleveransen. Kontakta oss på ekonomi@winefinder.com så löser vi det!

Läs mer om hur primörviner fungerar under Frågor & Svar - Primörviner.

Har du frågor

Har du frågor kring leveransen av din beställning tar du i första hand direktkontakt med valt transportbolag via deras hemsidor. Du är självklart även välkommen att kontakta vår kundservice på +45 787 754 46 eller kundtjanst@winefinder.com.

Reklamations- och ångerrätt

Hos Winefinder omfattas du alltid av konsumentskyddet. Du har med andra ord full reklamations- och ångerrätt. Det innebär att du har 14 dagars rätt att ångra ditt köp efter det att du har tagit emot din beställning. Läs mer om hur du skall göra i våra köpvillkor.