Ekologiskt, Remi Dufaitre
Beaujolais Villages Nouveau 2024
- Nöt
- Fläsk
- Kyckling och kalkon
- Anka
- Pasta och pizza
Nu har vi öppnat upp för förköp av Beaujolais Nouveau 2022. Du kan beställa den så att du får leverans den 21e - dvs den tredje torsdagen i november!
Själva regionen Beaujolais tillhör Bourgogne och ligger rent geografiskt mittemellan Bourgogne och Rhônedalen. I Beaujolais släpps viner i alla kvalitetsklasser – från generisk Beaujolais till Grand Cru-klassade storheter gjorda på blå druvan Gamay (och en försvinnande liten produktion av vita viner), men frågan är om inte regionens ”nya” viner är det som verkligen satte Beaujolais på kartan. Nouveau är det franska ordet för just “ny” och det beskriver stilen mycket väl. Vinstilen skall nämligen drickas mycket ung och vinet släpps på marknaden enbart veckor efter att druvorna skördats från rankan. Det officiella släppdatumet varje år är den tredje torsdagen i november. Den stora fördelen för producenterna är såklart att de snabbt frigör kapital. Den stora fördelen för oss vinälskare är att vi får ta del av en flera hundra år gammal tradition av att njuta av friska, fruktiga viner som du inte behöver lagra i flera år för att njuta av. Vinerna bör lagras i max 6-12 månader efter släpp för att leverera på sin absoluta topp och är goda att dricka som de är eller till lättare rätter.
För att kunna tillverka vin som skall kunna släppas så tidigt på marknaden var man tvungen att ta fram nya metoder för att klara av detta. Merparten av alla nouveau-viner görs med kolsyrejäsning eller semi-kolsyrejäsning som skapar ett särskilt fruktigt, aromatiskt och mjukt rött vin som är som är som gjorda för att drickas svala och unga. Vinerna jäses under två till fyra dagar där hela klasar läggs i tankar i anaerobisk miljö. Tyngden av klasarna gör att druvorna i botten krossas och börjar jäsa på naturlig väg med hjälp av nativa jäststammar på druvornas skal. Koldioxiden som bilas i den luftfria tanken gör att resterande druvor genomgår en intracellulär jäsning eftersom koldioxiden pressar undan all syre. Således pågår alkoholjäsning och kolsyrejäsning simultant. De producenter som inte använder sig av kolsyrejäsning gör sin Beaujolais Nouveau med hjälp av svalare jäsningstemperaturer än normalt med enbart mycket kort maceration. Resultatet blir mjuka och yppigt fruktiga viner med tilltalande fräschör.
Stilen Beaujolais Nouveau åtnjöt närmast helgonförklarad popularitet i slutet av 80-talet då vintypen utgjorde 60 procent av hela områdets produktion. Popularitetsvågen uppstod till stor del – men inte enbart - till följd av smart marknadsföring, men man kunde också luta sig tillbaka mot närmare hundra års tradition av att göra vin på detta sätt. Redan under 1800-talet såg nämligen fenomenet dagens ljus. Årets vin hade precis jäst klart under tiden det fraktades på fat från Beaujolais till Lyon – framförallt vinerna från en grupp byar väst om Villefranche ansågs mogna extra tidigt och dessa blev omåttligt populära.
Efter andra världskrigets restriktioner kunde vinbönderna i Beaujolais gradvis släppa mer och mer av det unga vinet. På den tiden använde man uttrycket primeur (i betydelsen ung produkt) och från och med 1951 lagstadgades att man fick släppa sina primeurs från och med 15 december. Dessa unga, fräscha viner rönte stor succé i Paris under 50- och 60-talet och i slutet av 60-talet myntades frasen Le Beaujolais Nouveau est arrivé – ”Det nya från Beaujolais har kommit!”. Den nya termen var ett faktum.
Under 70-talet spreds populariteten utanför Frankrikes gränser – mycket tack vare producenter som Georges Duboeuf och hans vinagenter världen över. År 1974 hade hysterin nått England i sån utsträckning att man till och med anordnade sitt första Beaujolais Nouveau-race. Trenden nådde Australien 1982 och Japan 1985. Släppdatumet hade vid denna tid korrigerats till 15 november för att slutligen spikas till tredje torsdagen i november – en regel som fortfarande gäller för att underlätta för bransch och media (som under 70- och 80-talet ägnade många spaltmeter åt att rapportera åt fenomenet). Tillslut hade man nått så långt att vinerna flögs ut på olika världsmarknader under stor hast och kalabalik – det mest extrema exemplet är kanske hur man flög Beaujolais Nouveau till New York med Concorde.
Succén ynglade av sig när populariteten steg och man kunde under denna tid hitta kopior av varierande kvalitet från övriga Frankrike under namnet Nouveaux. I Italien började man producera liknande viner under namnet Novello, i Österrike fanns Heurige. I nya världen snodde man helt skamlöst namnet nouveau rakt av och marknadsförde sig genom att man till och med släppte sina viner före Beaujolais (det man inte nämnde var att druvorna ju skördas redan i januari-mars på södra halvklotet vilket vattnade ur begreppet). Efter en närmare 20 år lång succésvit hade vinerna runt 2000-talets början tappat något av sin forna glans som så ofta händer när jakten på lycka och snabba pengar urholkar ett varumärke. Dessutom kan 00- och 10-talets vurm för överextraherade ekbomber och Parkerpoäng tillskrivas anledningen till att folk slutade köpa Beaujolais Nouveau – smakprofilen var helt enkelt inte modern längre. Det skulle dröja nästan 20 år igen innan vinvärlden på nytt börja blicka mot Beaujolais.
När smakpendeln nu under slutet av 10-talet rejält har slagit tillbaka från superkraftiga viner med höga kritikerpoäng till mer lättdruckna och eleganta viner har unga sommelierer och vinälskare på nytt upptäckt stilens stora charm. Naturvinernas ökade popularitet har också varit en bidragande orsak eftersom Beaujolais som region huserar många av de stora naturvinsnamnen (en av dessa är Remi Dufaitre som Winefinder valt som favorit-Beaujolais Nouveau). De senaste fem åren har svenska restauranger och vinbarer med självaktning återigen åtminstone en Beaujolais Nouveau på vinlistan och anordnar "fêtes de Beaujolais" när de släpps i november och efterfrågan bland kunder och gäster är samstämmig. På torsdag denna vecka kan vi äntligen stämma in i den gamla talessättet: Le Beaujolais Nouveau est arrivé!
Denna webbplats innehåller information om vin och riktar sig till dig som är 25 år eller äldre. Du måste därför ha fyllt 25 år för att gå vidare. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här.
Winefinder.com en tjänst från Winefinder ApS.
Winefinder har blivit snabbare, skriv in ditt postnummer för att se när vi kan leverera hem till din dörr.
Fyll i din registrerade e-postadress i fältet för e-post och tryck på skicka så kommer ett nytt lösenord skickas till din e-postadress.
Våra viner märkta med ”kvalitetsgaranti-symbolen” håller garanterat hög kvalitet. Alla vinerna har fått betyget 90 av 100 poäng eller bättre av världens ledande oberoende vinkritiker.
Vi garanterar att du gillar vinerna du köper av oss om du fyller i din Vinprofil. Alla viner som matchar din vinprofil finner du när du filtrerar på Matchar min vinprofil i vinbutiken. Skulle du mot förmodan inte gilla viner som du köpt på rekommendation av din Vinprofil får du givetvis pengarna tillbaka.
Vi garanterar att alla våra viner har ett lägre pris än i svensk butik vid köptillfället.
Med modern teknik, fyllig information om viner, producenter, vindistrikt och sådant som är bra att veta om viner garanterar vi att du får all information du behöver dygnet runt. Dessutom har du tillgång till en vinrådgivare som hjälper dig vid behov.
Defekta flaskor ersätts naturligtvis. Kontakta ekonomi@winefinder.dk så ersätts du för den defekta flaskan direkt.
Vi garanterar att din vinleverans kommer som avtalat. Kontakta ekonomi@winefinder.dk så ersätts du med hela fraktkostnaden som du betalt.