Frågor och svar

Winefinder ApS (org. nr. 502065-4231) är ett helägt danskt dotterbolag till Winefinder AB (org. nr. 556678-3238) som erbjuder Nordens största sortiment av kvalitetsviner. Winefinder fick den 15 oktober 2007 Sveriges första tillstånd att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner och är idag Nordens ledande vinmäklare. Winefinder AB som grundades 2005 är en svensk verksamhet med inriktning på vinrelaterade arrangemang.

Winefinder säljer inte lådviner, alkoläsk, sprit, cider eller öl.

Att handla vin hos Winefinder
Investeringsviner
Primörviner
Hemsida och Teknik

Klicka på frågorna under för att se svaren.

Frågor och svar - Att handla vin hos Winefinder

Hur skapar jag konto på Winefinder.se?

Eftersom svensk lagstiftning kräver att man måste vara 20 år eller äldre för att handla alkoholhaltiga drycker så behöver vi registrera ditt personnummer. Om du är ny kund hos oss så skapar vi ett konto åt dig hos oss i samband med ditt första köp (läs mer om detta i våra köpvillkor). 

Men du måste inte handla för att skapa konto, du kan även göra det bara för att få trevliga vintips och fylla i din vinprofil så att vi kan ge dig personliga vinrekommendationer. Skapa gärna ett konto här.

Är ett konto gratis?

Ja det är det. Bjuder du dessutom in dina vänner som blir kunder hos oss så belönar vi dig med 200kr för varje ny kund.

Bjuda in kan du göra enkelt genom att skicka dem ett meddelande via e-post på sidan Inbjudningar.

Måste man ha ett konto för att kunna köpa vin?

Första gången du besöker oss är det bara att handla på, gå till kassan och betala. I samband med detta måste vi registrera dina personuppgifter för att leva upp till gällande alkohollagstiftning, för att säkerställa att betalning kommer från rätt person och för att kunna leverera dina inköpta viner till rätt adress. 

Vi registrerar därför ett konto åt dig i samband med ditt köp. När du har ett konto får du sedan en massa bra erbjudanden via nyhetsbrev (du kan naturligtvis avsluta din prenumeration när som helst). 

Dina personuppgifter används inte på annat sätt. Läs mer om hur vi värnar om din integritet i vår integritetspolicy

Är min beställning av viner samt leverans hem till min svenska hemadress laglig?

Ja. Winefinder har Sveriges längsta erfarenhet av distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner och ansvarar för att svensk alkoholskatt och svensk moms blir betald (detta ingår i vinets pris). Som första företag fick Winefinder alla tillstånd som krävs den 15 oktober 2007.

För att säkerställa att vi håller oss inom alla lagar och regler så är Winefinder certifierade av Trygg E-handel. Vi är också aktiva medlemmar i Nätvinhandlarnas Branschorganisation, som sätter upp gemensamma riktlinjer för oss seriösa vinhandlare på nätet. 

Hur beställer jag vin?

Sök upp de vin du vill ha i butiken, lägg önskat antal flaskor eller lådor i kundvagnen (minsta beställning är f.n. 6 flaskor), gå till kassan och följ instruktionerna. 

Enkelt, säkert och bekvämt!

Finns det någon minimibeställning per vin?

Den minsta beställning du kan göra är 6 flaskor. Om du väljer en hel låda vin är de ofta 6 flaskor, med du kan självklart också välja att plocka ihop 6 olika flaskor.

Varför har vi frakt på vissa beställningar?

Att frakta vin är både tungt och skrymmande. Dessutom sliter tunga transporter på miljön. För att kunna erbjuda den unika servicen det innebär att få vinerna levererade hem till dörren har vi en fraktavgift på 99 kronor. Föra alla beställningar över 1200 kronor erbjuder vi fraktfri hemleverans. Det är också fraktfri leverans till alla våra utlämningsställen.

Hur får jag mina beställda viner?

Dina viner levereras hem till den adress eller det utlämningsställe som du angett genom Winefinders anlitade budfirma som fristående transporterar varorna för din räkning enligt dina önskemål.

Beroende på var i Sverige du bor så kan du välja på olika leveranssätt. Vilka alternativ som är tillgängliga för ditt postnummer framgår när du lägger din beställning i kassan.

Du kan läsa mer om våra olika leveransalternativ här.

Ålderskontroll sker vid leverans, vilket betyder att den som tar emot vinerna måste kunna legitimera sig vid leveranstillfället. Dessutom får den som tar emot vinerna inte vara påverkad av alkohol eller droger. Om langning misstänks genomförs inte leveransen. Budfirmans chaufför alternativt utlämningsställets personal riskerar två års fängelse om inte ovanstående efterlevs och Winefinder accepterar inga undantag.

Hur fungerar Winefinders leveransvillkor och betalning?

Läs allt om våra leveranser och betalningar här.

Har jag ångerrätt på köpet?

Ja. Hos Winefinder omfattas du alltid av det svenska konsumentskyddet. Du har med andra ord full reklamations- och ångerrätt. Det innebär att du har 14 dagars rätt att ångra ditt köp efter det att vi har tagit emot din beställning. Ångrar du dig så meddelar du oss (ta kontakt med ekonomi@winefinder.se) inom den angivna tidsperioden. Den enda avgiften som tillkommer är fraktkostnaden för att skicka tillbaka förpackningen till vårt lager. Observera att ångerrätten endast gäller obrutna förpackningar. Läs mer om detta i våra köpvillkor.

Var finns Winefinders utlämningsställen där jag kan hämta upp mitt vin?

Här är en lista på Best Transports utlämningsställen och City Gross butiker runt om i landet. Du väljer butik eller utlämningsställe när du kommer till kassan.

I sommar kan du även hämta ut våra viner hos Torekov Bot & Motor i Torekov och Ica Nära Gamlegården i Båstad.

Kom ihåg att du på många orter i Sverige också kan få hemleverans direkt till dörren. Läs mer här.

Vilka tider kan jag hämta mina viner på City Gross och M.A.T?

City Gross och M.A.T butiker har lite olika tider då du kan hämta dina varor. Läs mer om vad som gäller för din närmaste butik här. Du väljer den dag som passar just dig i kassan när du lägger din beställning. 

I din orderbekräftelse som du får efter din beställning står det sedan exakt vilken dag du valt, så att du inte glömmer.

Om du trots allt glömmer att hämta ut vinet körs det normal tillbaka till transportören. Kontakta då först och främst Winefinders kundtjänst på 042-311 04 80 eller kundtjanst@winefinder.se. För övriga villkor avseende ej uthämtade beställningar, vänligen se våra köpvillkor.

Vad händer om jag glömmer hämta ut mina viner på City Gross eller M.A.T.?

Skulle du missa att hämta ut dina viner körs de tillbaka till transportören. Du kan då välja att hämta ut vinet där eller komma överens om en hemleverans mot betalning. Tänk på att det kan vara långt till transportören. Ej Avhämtad leverans debiteras med 295kr.

Läs mer om detta i våra köpvillkor.

Kan jag hämta mina beställda viner på Winefinders lager i Köpenhamn, Danmark?

Nej. Alla viner sänds hem till dig via Best Transport alternativt hämtas på Best Transport-depå eller i din närmsta City Gross eller M.A.T-butik. Snabbt och enkelt!

Läs mer om våra olika leveransalternativ här.

Vad skiljer Winefinder från en traditionell vinimportör?

Winefinder är en oberoende vinbutik online, som står våra kunder kunder närmas och har som mål att finna de bästa vinerna från hela världen i olika prisklasser. Med oberoende menar vi att vi står utan kopplingar till enskilda vinproducenter eller leverantörer, medan en traditionell vinimportör representerar ett antal vinproducenter. Winefinder kan alltså välja ut de viner vi tycker är bäst från hela världsmarknaden och erbjuda dem i nätbutiken.

Hur väljer ni vilka viner som skall ingå i sortimentet?

Winefinders sortiment består av ett urval av viner som gjorts på olika sätt, men allt med utgångspunkten att hitta de bästa vinerna i de olika prisklasser som ni konsumenter efterfrågar som möjligt. 

Våra inköpare använder båda sin egna gedigna vinkunskap, men också sitt breda nätverk av producenter och leverantörer för att vaska fram det allra bästa till våra kunder.

Många av våra viner har fått minst 90 poäng (”Outstanding!”) eller motsvarande av världens ledande oberoende vinkritiker såsom t ex Robert Parker (The Wine Advocate), Wine Spectator, Decanter eller av svenska topptidningen Livets Goda. 

 Våra ca 1 000 mest populära viner har med få undantag provats och valts ut av medlemmarna i Winefinders Wine Team. Dessutom erbjuder vi många andra viner; dels från kända producenter och dels okända guldkorn som vi funnit på den internationella vinmarknaden.

Alla våra viner står vi för och därför vågar vi också ha marknadens absolut bästa kvalitetsgaranti.

Hur kan Winefinder erbjuda så låga priser på vinerna?

Vi upphandlar vin för många vinälskares räkning i vårt internationella nätverk av vinhandlare. Inom flera områden, t.ex. kvalitetsvin från Bordeaux - så är vi Sveriges största försäljare av vin. Ju fler medlemmar vi har, desto större inköp och desto lägre priser. 

Så tipsa dina vänner om oss!

Hur skall jag kunna välja mellan alla tusentals viner? Hur säkerställer jag att jag verkligen handlar viner som jag gillar?

Det finns flera sätt vi kan hjälpa dig.

Dels kan du låta dig vägledas av våra vintips som du som medlem får i din inkorg då och då. Du kan närsomhelst avsluta din prenumeration. 

Du kan också ta en titt på våra nuvarande erbjudanden, viner som har ett nedsatt pris i förhållande till ordniarie marknadspris. Eller inspireras av våra urval som du hittar på siten. Vi tipsar om vin till mat, vin till olika tillfällen, våra kunders topplistor med mera. 

Genom att fylla i "Min vinprofil" när du loggat in så kommer du som återkommande kund hos oss alltid få rekommendationer vi tror passar just dig varje gång du besöker oss. Du kan också i vinbutiken sortera på "Matchar min vinprofil" så visas endast viner du gillar. 

Du kan när du vill uppdatera och ändra din vinprofil. 

Behöver du hjälp med lite mer speciella vinköp, så kontakta våra vinrådgivare via chatten i botten på sidan, eller via e-mail på kundtjanst@winefinder.se.

Jag vill gärna dricka goda viner men har inte kunskap, tid eller intresse för att välja viner själv. Kan Winefinder hjälpa mig välja?

Såklart kan vi det... Först och främst ska du skapa ett konto. Fyller du sen i din vinprofil så kan du i vinbutiken sortera på viner som endast passar din smak och plånbok. 

Med ett konto hos oss får du dessutom tillgång till vintips via e-post och rekommendationer på siten. 

Är du en Premium-kund? Då kan du få en duktig vinrådgivare som hjälper dig med allt som har med vin att göra. 

Du kan även välja att prenumerera på något av våra vinpaket(bindningsfritt). Då får du 12 flaskor av säsongsanpassade viner så ofta det passar dig (12, 6 eller 4 gånger per år). Månadens vinpaket passar också perfekt för dig som, t ex vill ha en vinprovning månadsvis tillsammans med goda vänner, grannar eller till ett vinlotteri på jobbet. Läs mer om vinabonnemang här. De viner du finner allra bäst kan du sedan oftast beställa i nätbutiken.

Hur kan Winefinder få tag på viner som annars inte finns i Sverige?

Vinerna finner vi via vårt internationella nätverk av vinhandlare och vårt medlemskap i vinbörsen Liv-ex (London International Vintners Exchange). Världen är full av goda viner. Vi väljer viner som vi vet (eftersom vi frågar våra kunder, se "Min vinprofil") passar just dina kvalitetskrav och behöver inte ta hänsyn till hela den svenska befolkningens konsumtionsvanor. För att finna dessa viner så har vi sedan 2005 byggt starka relationer med ett stort antal europeiska vinhandlare som nu ingår i vårt nätverk. Många producenter av kvalitetsviner vill säkerställa att deras viner njuts av livsnjutare som älskar goda viner. Då samtliga av Winefinders medlemmar ingår i denna målgrupp så ser många vinproducenter Winefinder som en viktig kanal för att distribuera goda viner till den målgrupp man vill ha.

Varför säljer ni inte bag-in-boxviner?

Vi vill att våra kunder skall dricka mindre och bättre. Bag-in-box är en starkt bidragande orsak till alkoholism, eftersom det är lättare att ta några glas extra om man har flera liter vin i förpackningen. Att sälja kvantitet framför kvalitet går stick i stäv med Winefinders vision, något som också är anledningen till att vi aldrig förmedlat bag-in-box-viner.

Att öppna en ny flaska kräver både ett extra beslut och en handling. Winefinder kan därför ha en mångfald och bredd i sortimentet utan att göra avkall på våra kvalitetskrav.

Vad gör Winefinders Wine Team?

Medlemmarna i Winefinders Wine Team är övergripande ansvarig för vilka viner som skall ingå i Winefinders sortiment. På Winefinder.se säger vi som det är. Är vinet enligt vår mening "gott", "underbart, "ett av de bästa vi smakat", osv så berättar vi det för dig. Inte för att du ska konsumera mer alkohol utan för att du skall veta vad du köper.

Vilka personer ingår i Winefinders Wine Team?

Winefinders Wine Team består av passionerade vinkännare och sommelierer med stor erfarenhet av vinbranschen. Läs mer om vårt duktiga Wine Team här.

Kan jag låta mitt företag skapa konto på Winefinder?

Ja. Många av våra medlemmar har köpt investeringsviner som ägs av företag. Många företag anlitar också Winefinder för vinprovningar, etc. Observera dock att endast privatpersoner och företag med utskänkningstillstånd kan beställa vin för leverans i Sverige. Läs mer om hotell- och restaurangförsäljning här.

Hur byter jag e-postadress?

Din e-postadress är detsamma som ditt användarnamn. För att byta måste du vara inloggad, sen går du in under Mina sidor och klickar på Mina uppgifter. Där kan du byta e-postadress. Glöm inte att klicka på spara när du är klar. Klart, nu är din nya e-postadress din inloggning och även dit vi skickar vintips, orderbekräftelse mm.

Vad betyder symbolerna i butiken?

Denna symbol visar att vinet kan levereras med Snabbleverans. Läs mer om våra leveranser här.

Denna symbol visar att vinet kan köpas flaskvis.

Levereras alla viner i trälådor?

Nej, tyvärr inte. Blandade viner, inklusive våra färdigblandade vinlådor är i princip aldrig i trä, utan levereras i Winefinders egna stryktåliga lådor av kartong. Om du köper en hel låda av samma vin, eller större flaskor, så levereras ditt vin oftast i vinets originallåda. Vissa producenter har då trälåda. Vi arbetar på att få fram en serie presentlådor som tillvalsköp till dina viner, och kommer att presentera dessa tydligt på winefinder.se när det är dags.

Varför säljs endast vissa viner i hela lådor/kollin?

Dessa viner ingår i vårt Winefinding-sortiment - vårt beställningssortiment kan man säga. Dessa viner tar vi hem i hela kollin som en service till dig som kund. Kanske letar du efter något särskilt som är svårt att få tag på? Då kanske du kan hitta det i vårt beställningssortiment. Detta är viner som ligger hos importören eller producenten och som tar lite längre tid för oss att leverera. Priset är satt som ett påslag på våra importörers priser för att hantera hantering, frakt och transporter till vårt lager. Därför kan dessa ibland vara lite dyrare än världsmarknadspriset... det är långt till våra nordliga länder helt enkelt. Undrar du något eller söker något speciellt kan du alltid höra av dig till oss på kundtjanst@winefinder.se.

Frågor och svar - Investeringsviner

Hur investerar jag i en Personlig Vinportfölj via Winefinder?

Vi hjälper gärna till med professionell rådgivning kring dina vininvesteringar. Det bästa är att kontakta VD Alex Tengvall: alex.tengvall@winefinder.se eller affärsutvecklingsansvarige Tobias Nissen: tobias.nissen@winefinder.se så hjälper vi dig.

Viktig information Personliga vinportföljer

Hur mycket är det minsta belopp man kan sätta in? 100 000 SEK Hur mycket är det högsta belopp man kan sätta in? Det finns ingen övre gräns. Winefinder största enskilda kund har investerat ca 10 000 000 SEK Hur betalar jag och när? Du får faktura från Winefinder ApS med 10 dagars kredittid. Hur stor risk tar jag genom att investera i vin? Som i de flesta investeringar finns det en risk att dina viner minskar i värde även om kombinationen av den historiska prisutvecklingen och Winefinder ApS val av vinportfölj bör skapa en relativt låg risk. Till skillnad från många andra investeringar äger du här vin, som oavsett värdetillväxt existerar och kan konsumeras. De viner vi investerar i är viner som oftast blir bättre med lagring på lång sikt. En långsiktig investeringshorisont minskar därmed också risken. Värdet av dina viner påverkas bl. a av de globala kapitalmarknaderna. I en konkurssituation för Winefinder finns risk för att dina viner anses ingå i konkursboet. Winefinder är dock ett stabilt företag och du kan, om du så önskar, naturligtvis få en bankgaranti (till självkostnadspris) som alltid garanterar ditt insatta kapital om inte vinerna levereras.

Vilken tidshorisont skall jag ha?

Vilken tidshorisont skall jag ha på min investering? Din personliga vinportfölj skall du minimum behålla under en period av två år. Under denna period inkluderas och hanteras lagring och försäkring av dina viner. Winefinder förespråkar dock att du ser på din vininvestering som en relativt långsiktig placering, d v s 5-10 år.

Om jag vill sälja snabbt?

Hur gör jag om jag vill sälja hela eller delar av min vinportfölj snabbt? Du vänder dig till Winefinder ApS så säljer vi vinerna så snart vi finner en köpare till dina viner. På vinbörsen Liv-ex kan vi oftast göra avslut samma dag, ofta snabbare än så. Inga garantier finns dock för att Winefinder ApS finner köpare som är beredda att betala det pris du begär. Vid försäljning på Liv-ex utbetalas likvid den 15:e i månaden efter avslut. Detta då vinet skall levereras till London, besiktigas och allt pappersarbete skall hanteras innan likvid utbetalas.

Avkastningsfrågor

Vilken avkastning kan jag få? Den genomsnittliga värdetillväxten på såväl äldre årgångar som primörviner från de ledande vinslotten har historiskt sett varit bättre än aktiemarknaden. Winefinder utlovar dock lika lite som någon annan en garanterad avkastningsnivå. Hur ser jag vilket värde min vinportfölj har? Medlemmar i Winefinder Club får kontinuerlig information om utvecklingen av deras viner via hemsidan. Genom Winefinders uppkoppling mot den engelska vinbörsen, Liv-ex (www.liv-ex.com), kan värdeutvecklingen av samtliga viner följas fortlöpande. Hur får jag mina pengar vid försäljning av vinportföljen? Winefinder ApS sätter in pengarna på av dig anvisat konto efter avdrag för försäljningskommission om 5 % plus moms, beräknat utifrån det aktuella försäljningspriset. Vad händer om jag istället för pengar vill ha hem mina viner? Då levererar vi vinerna hem till dig. Skatter och avgifter (moms 25 %, alkoholskatt (S) ca 16 SEK per 75 cl flaska) + transport tillkommer. Kommer jag som investerare och medlem att drabbas av ytterligare kostnader än de 100 000 SEK per post under investeringsperioden? Enbart lagrings- och försäkringskostnader.

Deklarationsfrågor

Hur deklarerar jag mitt innehav av vin? Privat deklaration: Kontakta Skatteverket. I mitt bolag: Vi råder dig att kontakta bolagets revisor. Får jag någon deklarationsbilaga från Winefinder? Nej, inte en specifik deklarationsbilaga. Du eller ditt företag har, efter det att vinerna köpts in, fått ett intyg avseende de viner som du köpt in i din vinportfölj. När vinerna säljs kommer du naturligtvis att erhålla en avräkningsnota över de viner som sålts. Hur kommer Winefinder att redovisa värdeökning/minskning avseende mina viner eller min vinportfölj? Winefinder kommer kontinuerligt att informera om prisutvecklingen på de viner som ingår i samtliga portföljer på vår hemsida www.winefinder.se, förutsatt att dessa är framtagna av Winefinder (dvs. ej vid eget val av viner i den personliga vinportföljen). Kan jag överföra min vininvestering till någon annan? Ja, det kan du. Du måste dock meddela Winefinder skriftligt.

Min Vinportfölj utvald av Winefinder

Vem ansvarar för att min vinportfölj består av viner med god kvalitet som ger en god potential till värdeökning?

Winefinders Wine Team ansvarar för att din personliga vinportfölj köps in till bra pris och har en sammansättning som ger potential till god värdeökning. Winefinders Wine Team leds av inköpsansvarige Ralf Nord, med mångårig erfarenhet av investeringsviner. 

Vem genomför köp och försäljningar av vin i min personliga portfölj?

Det gör Winefinder ApS som ombud för dig. Inköp görs enligt förutsättningarna för respektive erbjudande av vinportföljer. Försäljning sker i enlighet med ditt försäljningsuppdrag. Hur undviker ni att investera i fel viner? Man kan aldrig garantera att alla inköp blir bra. För att minimera risken för att ta fel beslut har Winefinder en strukturerad urvalsprocess. Winefinders urvalsprocess, d v s hur vi väljer vilka viner som skall ingå i portföljen, bygger inte bara på en eller ett fåtal enskilda vinexperters smak eller åsikter.

Kan jag välja viner själv?

Ja, du kan själv göra urvalet av viner, med ursprung i Bordeaux eller andra delar av världen. Alla viner vi erbjuder finns i vår. Din vinportfölj finns och kan följas under Mina sidor när du är inloggad på www.winefinder.se.

Frågor kring lagring

Var kommer ni att lagra vinerna i min personliga vinportfölj? Alla primörviner finns fortfarande lagrade på vinfat på respektive vinslott i avvaktan på buteljering. De viner som finns på butelj och ingår i din vinportfölj lagras på Winefinders skattefria lager i Danmark. Hur skyddas mina viner? Vin som ännu finns på fat hos vinslott ägs enligt fransk lagstiftning av den som betalat för vinet även om det ännu inte är buteljerat/levererat. Vinet är alltså lagrat på rätt sätt och försäkrat t.o.m. leverans till Winefinder. Winefinder ansvarar för att lagring/försäkring efter inköp av investeringsvin hanteras. Vad kostar lagring och försäkring? F n kostar det 200 SEK + moms per låda och år att lagra vin hos Winefinder.

Organisationsfrågor

Hur ser Winefinders organisation ut? Se ”Kontakt” här. Har ni alla tillstånd som krävs? Ja. Winefinder ApS verkar som registrerad vinimportör i Danmark och uppfyller alla krav för detta. Winefinder ApS har dessutom tillstånd att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner. Winefinder AB är registrerad svensk skatterepresentant. Winefinder AB är dessutom registrerad svensk varumottagare (vinimportör) och säljer vin till svenska företag med serveringstillstånd.

Kontaktinformation

Kontaktinformation kundtjänst: kundtjanst@winefinder.se.

Adresser och telefonnummer till kontor och medarbetare hittar du här.

Reklamationer och klagomål

Kontakta Winefinder på kundtjanst@winefinder.se eller på telefon 042-311 04 80 om du har en reklamation, några klagomål, förbättringsförslag eller idéer som kan vara till nytta.

Registrering av mina uppgifter

Registreras mina uppgifter i Winefinders databas? Ja. Personuppgifter som lämnas till oss kommer att behandlas av Winefinder AB och dess danska dotterbolag Winefinder ApS för information (även via e-post). Den som inte vill att personuppgifterna behandlas för marknadsföringsändamål kan skriftligen anmäla detta till Winefinder AB, Järnvägsgatan 3, 252 24 Helsingborg. Genom skriftlig och egenhändigt undertecknad begäran härom till Winefinder AB kan anmälaren erhålla information om vilka personuppgifter om denne som Winefinder AB och Winefinder ApS behandlar. Begäran om rättelse av personuppgifter kan göras till samma adress. Genom registrering som medlem ger medlem sitt samtycke till behandling av personuppgifter enligt ovan, inklusive mottagande av information via e-post. Via din ”vinprofil” så styr du själv vilka erbjudanden du får. Har du inte fyllt i denna så får du alla erbjudanden. Ingen av våra medlemmars lämnad information lämnas ut till tredje part.

Övriga frågor

Har du en övrig fråga så skicka gärna den per e-post till kundtjanst@winefinder.se eller ring Winefinder på 042-311 04 80 så hjälper vi dig så snart vi kan.

Frågor och svar - Primörviner

Så här fungerar förhandsbokningen

Nu startar förhandsbokningen av primörviner från årgång 2016 från Bordeaux - viner som du kan köpa medan de fortfarande ligger på fat nere på slotten. Det går att förhandsboka vinerna fram tills dess att respektive vin lanserats på marknaden. 

På bokningssidan finns förra årets primörpriser (årgång 2015) angivna som en jämförelse. För att göra din bokning välje rdu vin(er) och anger sedan ett maxpris för varje vin. Detta pris är det du maximalt förbinder dig att betala. Det slutgiltiga priset sätts sedan av slotten. Skulle det bli lägre än det du angett så betalar du förstås det lägre priset. Vi rekommenderar att du lägger dig 15-20 % högre än 2015 års priser eftersom priserna förväntas stiga. Trots detta bedömer vi att priserna i snitt är lägre än storårgången 2010.

När vinet lanseras markeras det med LANSERAD och det bestämda priset visas till höger intill varje vin. Din anmälan omvandlas då till en bindande order om vinets pris ligger inom det maxpris du angett, naturligtvis under förutsättning att Winefinder kan få tag på tillräckliga kvantiteter. I vilket fall som helst kontaktar vi dig då via mail.

Har du frågor under tiden, så tveka inte att kontakta kundtjanst@winefinder.se eller din vinrådgivare.

Så här fungerar köp av primörviner

De primörviner du köper lagras oskattade ("In Bond") på fat/flaska hos respektive vinproducent och anländer till Winefinders leverantör i Bordeaux under första halvan av 2019. Därefter levereras vinerna till Winefinder ApS tullfria lager utanför Köpenhamn. Värdet på dina viner kan du följa fortlöpande under "Mina lagringsviner" då du loggar in på winefinder.se.  

FÖR FÖRETAG

Även juridisk person kan handla oskattade primörviner. Kontakta din vinrådgivare, eller om du är ny kund kundtjanst@winefinder.se för mer information. Är du restaurang eller verksamhet med utskänkningstillstånd så kontakta vår restaurangansvarige. Läs mer på winefinder.se/restaurang

HEMLEVERANS

När du vill ha viner levererade till svensk adress tillkommer svensk moms, alkoholskatt och fraktkostnad som betalas innan leverans. Leverans av vinerna till Sverige kan enbart ske till privatpersoner, företag med serveringstillstånd och registrerade svenska vinimportörer.

LAGRING OCH FÖRSÄLJNINGSHJÄLP

Winefinder erbjuder både lagring av dina oskattade viner och hjälp med att sälja dem på vinmarknaden. Vi kontaktar dig då dina viner anländer till vårt lager för att höra om du vill ta hem, lagra eller sälja dina viner.

Vem får förtur?

Vi är en av Nordens största försäljare av Bordeauxprimörer och får därför bra tilldelning av viner. Men då många viner finns i mycket små mängder så kommer en del populära viner att ta slut fort. Vi tillämpar därför först till kvarn-principen. Och om det pris som sätts på ett vin överstiger ditt satta maxpris erbjuds det först till de som satt ett högre maxpris.

EXEMPEL

Kund A har lagt ett bud på 800 kr för ett vin. Kund B har lagt bud på 900 kr för samma vin. Om vinet släpps för 795 kr får kund A förtur, om vinet släpps för 850 kr får kund B förtur. Vi kontaktar därefter kund A för att höra om hen vill ha vinet till det högre priset.

Vi rekommenderar att du sätter ett maxpris som är 15-20% över 2015 års priser, vilket motsvarar de indikationer vi fått på prisutvecklingen inför 2016.

Så använder du förhandsbokningssidan

Vi har samlat de mest populära viner som vi säljer på vår bokningssida. Saknar du något kan du alltid kontakta oss på kundtjänst@winefinder.se.

I bokningtabellen kan du läsa mer om respektive vin. Du kan också sortera på region, antal/storlek på flaska (dvs format), expertbetyg på 2015 och på 2016 (som uppdateras löpande när de släpps), samt på priset för årgång 2015 (vid tidpunkt för lansering).

För att göra din bokning väljer du antal flaskor och anger ett maxpris för varje valt vin. Detta pris är det du maximalt förbinder dig att betala. Skriv in priset i rutan längst till höger. När du är klar går du längst ner på sidan, granskar din beställning och klickar "Skicka Beställning". Klart!

När vinet lanseras markeras det med LANSERAD och det bestämda priset visas till höger intill varje vin. Din anmälan omvandlas då till en bindande order och vi kontaktar dig via mail.

Du kan se dina beställningar under din Orderhistorik. Klicka på fliken Primörvinsbokningar.

Frågor och svar - Hemsida och Teknik

Jag har problem att logga in. Vad skall jag göra?

  1. Töm cachen i din webbläsare och starta om. Försök sedan igen (om du är osäker på hur man gör detta så konsultera ”Hjälpen” i din webbläsare).
  2. Om det fortfarande inte fungerar, kolla så att du verkligen anger rätt användarnamn och lösenord. Om du glömt ditt lösenord så kan du nollställa lösenordet här.
  3. Kontakta oss på kundtjanst@winefinder.se så hjälper vi dig!

I kassan får jag meddelandet att köpet överstiger min kreditkortsgräns. Hur gör jag?

Detta kan drabba dig som varit kund hos oss länge och beror på beloppsgränser vi satt en lång tid tillbaks. För att åtgärda detta gör du så här:

  1. Ta bort ditt registrerade kort och registrera samma eller ett annat kort på nytt.
  2. Testa betalningen igen.

Du kan också dela upp din order i två mindre order för att tillfälligt undkomma problemet.

Jag har ett annat tekniskt problem

Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@winefinder.se. Vi hjälper dig gärna!